Tunel kolejowy 2.0
Skończyły się konsultacje nad dokumentacją przedprojektową dla projektu: „Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie- Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziornej”. Konsultacje były prowadzone od 29 maja br. do 19 czerwca br. I od swojego początku wywoływały sporo emocji. Bo dokumentacja przedprojektowa zakłada dobudowanie dwóch torów dla pociągów dalekobieżnych i dostosowanie do tego bezkolizyjnej infrastruktury kolejowej. Ostatnim punktem konsultacji kolejowych dotyczących przebudów szlaku kolejowego nr 8 odbyły się w Nowej Iwicznej. Mimo wczesnego wieczoru w hali Szkoły Podstawowej w Nowej Iwicznej zjawiły się prawdziwe tłumy. Polem zainteresowania mieszkańców był przejazd kolejowy w Nowej Iwicznej, a także dwie kładki piesze planowane na terenie Nowej Iwicznej i Zgorzały (Aleja Zgody-ul. Torowej, ul. Jaskółki-ul. Granicznej).
Bezkolizyjny przejazd 2.0. Tuż po otwarciu w 2018 roku linii kolejowej R8, po raz pierwszy pojawił się olbrzymi problem z przejazdem kolejowym w Nowej Iwicznej. Na ul. Krasickiego uruchomiono nowe rogatki ze szlabanem, których dotychczas nie było… Wskutek tego znacząco wzrosły korki w porannym i wieczornym szczycie komunikacyjnym. Wielu mieszkańców Nowej Iwicznej, Nowej Woli i Zgorzały prosiło o poprawę tej trudnej sytuacji. Już wówczas postój na przejeździe, potrafił trwać nawet 20 minut. Stąd Starostwo Powiatowe w Piasecznie wyszło z inicjatywą budowy tunelu w ciągu ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej. Przygotowany przez Starostwo Powiatowe projekt zakładał budowę podziemnego bezkolizyjnego przejazdu. W tunelu miała się znaleźć: 8-metrowa jezdnia, 3,5-metrowa ścieżka rowerowa i 2,45-metrowy ciąg pieszy. Przedsięwzięcie miało być realizowane z programu pn. Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, etap III, który prowadził PKP PLK S.A. Realizacja przedsięwzięć z tego programu miała zakończyć się pod koniec 2021 roku. Jednak pierwsza koncepcja budowy tunelu w ciągu ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej, nie zyskała wielu entuzjastów… Jedni nazywali to kiełbasą przed wyborczą zarządu powiatu piaseczyńskiego, z kolei drudzy poczuli się oszukani, bo pierwsze informacje o tej koncepcji uzyskali z prasy, a nie z konsultacji społecznych prowadzonych z zainteresowanymi mieszkańcami. Te dopiero zostały przeprowadzone, tuż po wyborach samorządowych i większość mieszkańców wraz z gminnym radnymi opuścili i skutecznie zamknęli szlaban dla tej inwestycji na kolejne lata.
– Myślę, że za wszelką cenę musimy zatrzymać kolej przed budową tego tunelu. Fragmenty działek zostaną odcięte i to w ten sposób, że granica tej inwestycji przebiega właściwie po ścianach domów. W moim przypadku jest to odległość zaledwie 50 cm… W przypadku sąsiadów: dwóch, trzech metrów. Zrujnowane zostaną ogrodzenia, zniszczone wjazdy na posesje. Zostanie wycięte starodrzewie, w tym najstarsze: dwa jesiony, kasztan, które są zlokalizowane naprzeciwko wylotu z ul. Jaśminowej i na ul. Krasickiego. To samo stanie się po drugiej stronie torów, gdzie na rogu ul. Pokrętnej rosną najstarsze akacje– wówczas mówiła Joanna Kapusta, mieszkanka ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej.
W zupełnie innym tobie wypowiadał się powiatowy radny Robert Lichocki: „W tej chwili przejazd kolejowy w zasadzie jest już niedrożny. A wiemy, że kolej modernizowała tory, po to, żeby zagęścić ruch kolejowy. Więc istniejące rogatki na tym przejeździe, będą zamykane jeszcze częściej. A już są zamykane na długi czas… W konsekwencji nie będzie można przejechać ze wschodu na zachód, jeśli ten tunel nie powstanie”.
Pierwszy projekt budowy tunelu w ciągu ul. Krasickiego upada z wielkim hukiem! Mija kolejne pięć lat, ruch kolejowy dramatycznie wzrasta do 156 pociagów na dobę (wobec 90- ciu w 2018 roku), również ruch samochodowy jest co najmniej dwukrotnie większy na przejeździe kolejowym w Nowej Iwicznej. Aż tu nagle na przełomie maja i czerwca br., pojawiają się konsultacje społeczne dla projektu: „Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie-Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziornej”.
W nowej koncepcji, a jakże tunel powraca i co ciekawe w identycznym kształcie, jaki był prezentowany w 2018 roku… Czyli zakłada budowę tunelu z jezdnią i ścieżką pieszo-rowerową. Zabranie prywatnych gruntów pod drogi dojazdowe, a także zaślepienie dwóch ważnych ulic: Sadowej i Torowej. Wyjazd z aktualnie budowanej przez Urząd Gminy Lesznowola ul. Sadowej, będzie tylko możliwy drogą dojazdową od ul. Pokrętnej. Co ciekawe dwa perony stacji PKP Nowa Iwiczna, mają być przesunięte o 100 metrów w kierunku północnym, mniej więcej na wysokości Alei Zgody. Ma powstać także nowa stacji – Stara Iwiczna/Piaseczno Północ na wysokości wiaduktu drogowego planowanej trasy 721 bis. Jednak wszystko to bardzo odległa przyszłość o czym informowali na spotkaniu sami projektanci. Bo inwestycja nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, a koszt realizacji całości projektu to 900 mln zł, z perspektywą czasową na 2030 rok. Jednak mieszkańcy Nowej Iwicznej i sąsiednich miejscowości nie chcą już dłużej czekać w gigantycznych korkach na ul. Krasickiego. Rozwiązania iwiczańskiego węzła gordyjskiego postanowiła poszukać gmina Lesznowola wraz z PKP PLK S.A. postanowiła poszukać gmina Lesznowola wraz z PKP PLK S.A.
– Proszę Państwo, co jest teraz dla nas najważniejsze, co jest dla nas teraz trudne? Sytuacja drogowa na ul. Krasickiego. W związku z powyższym ważne jest, żebyś znaleźli takie rozwiązanie, które ulży mieszkańcom gminy Lesznowola. Otwarcie trasy S7 spowodowało, że ruch kołowy jest zdecydowanie większy, niż był w ostatnich latach… Jesteśmy w trakcie prowadzenia rozmów z zarządem PKP PLK S.A. na okoliczność następującą: Czy byłaby możliwość znalezienia takiego sposobu, takiego rozwiązania, które wcześniej ulżyłoby mieszkańcom Nowej Iwicznej. Propozycja, którą usłyszeliśmy jest następująca, aby w ramach tych dwóch rozwiązań przedprojektowych, mowa tutaj o skrzyżowaniu ul. Krasickiego z torami i ul. Jaskółki, Aleja Zgody, złożyć wniosek aplikacyjny o środki finansowe z zupełnie innego programu pn. Bezpieczeństwo na kolei 2021-2037, i próbować wspólnie z PKP PLK S.A. zbudować taki montaż finansowy, aby te dwa zadania wyłączyć z tego projektu i zrealizować je zdecydowanie szybciej. Jesteśmy na etapie listu intencyjnego. Ten list został przygotowany przez stronę kolejową. W najbliższym czasie ten list zostanie podpisany i będziemy składać wniosek o środki finansowe. Czy to się uda? To trudno jest mi teraz powiedzieć… Prace oczywiście podjęliśmy – informowała na konsultacjach społecznych, Maria Jolanta Batycka-Wąsik, Wójt Gminy Lesznowola.
Niestety nadal nie wiadomo, co o samej inicjatywie budowy tunelu wzdłuż ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej myśli Starostwo Powiatowe w Piasecznie, które jest zarządcą ww. drogi. Warto przypomnieć, że aktualnie powiat prowadzi prace drogowe przy przebudowie ciągu ulic: Raszyńskiej i Krasickiego. A za chwilę rusza budowa nowego ronda na skrzyżowaniu ul. Krasickiego z ul. Kielecką. – Rondo na skrzyżowaniu ulic Krasickiego i Kieleckiej będziemy budować w wakacje. Krasickiego będzie fragmentami zamykana całkowicie, ale tylko na czas układania nowej nawierzchni i każdy fragment tylko na kilka godzin. O zamknięciach będziemy informować wcześniej – zapowiada starosta Ksawery Gut.
Rozwiązanie problemu jest banalnie oczywiste! Tunel powinien być wybudowany dla linii kolejowej a nie samochodów! Wpuszczenie kolei do tunelu załatwiło by jednocześnie kwestię przejazdu w Nowej i Starej Iwicznej, w Piasecznie na ul. Orężnej. Nie trzeba by wtedy odbierać nikomu nawet kawałka nieruchomości, nie trzeba by rozwalać remontowanej i przebudowywanej właśnie ul Krasickiego. Byłoby ciszej dla okolicznych mieszkańców. Nie były by potrzebne ekrany akustyczne. Dzieci mogłyby wygodnie iść do szkoły lub jechać rowerem w Nowej Iwicznej, Starej Iwicznej i na Orężnej.
A tory do Konstancina są nam potrzebne jak rybie parasol.
A widział Pan/Pani kiedyś pociąg jeźdżący pod górkę? Kolej jest zawsze budowana na możliwe płaskich terenach, jeśli ma się wspiąc na jakąs wysokość to potrzebuje dużo dużo mniejsze spadki terenu niż samochód.