AktualnościLesznowolaNa luziePowiat

Tunel kolejowy 2.0

Skończyły się konsultacje nad dokumentacją przedprojektową dla projektu: „Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie- Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziornej”. Konsultacje były prowadzone od 29 maja br. do 19 czerwca br. I od swojego początku wywoływały sporo emocji. Bo dokumentacja przedprojektowa zakłada dobudowanie dwóch torów dla pociągów dalekobieżnych i dostosowanie do tego bezkolizyjnej infrastruktury kolejowej. Ostatnim punktem konsultacji kolejowych dotyczących przebudów szlaku kolejowego nr 8 odbyły się w Nowej Iwicznej. Mimo wczesnego wieczoru w hali Szkoły Podstawowej w Nowej Iwicznej zjawiły się prawdziwe tłumy. Polem zainteresowania mieszkańców był przejazd kolejowy w Nowej Iwicznej, a także dwie kładki piesze planowane na terenie Nowej Iwicznej i Zgorzały (Aleja Zgody-ul. Torowej, ul. Jaskółki-ul. Granicznej).

Bezkolizyjny przejazd 2.0. Tuż po otwarciu w 2018 roku linii kolejowej R8, po raz pierwszy pojawił się olbrzymi problem z przejazdem kolejowym w Nowej Iwicznej. Na ul. Krasickiego uruchomiono nowe rogatki ze szlabanem, których dotychczas nie było… Wskutek tego znacząco wzrosły korki w porannym i wieczornym szczycie komunikacyjnym. Wielu mieszkańców Nowej Iwicznej, Nowej Woli i Zgorzały prosiło o poprawę tej trudnej sytuacji. Już wówczas postój na przejeździe, potrafił trwać nawet 20 minut. Stąd Starostwo Powiatowe w Piasecznie wyszło z inicjatywą budowy tunelu w ciągu ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej. Przygotowany przez Starostwo Powiatowe projekt zakładał budowę podziemnego bezkolizyjnego przejazdu. W tunelu miała się znaleźć: 8-metrowa jezdnia, 3,5-metrowa ścieżka rowerowa i 2,45-metrowy ciąg pieszy. Przedsięwzięcie miało być realizowane z programu pn. Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, etap III, który prowadził PKP PLK S.A. Realizacja przedsięwzięć z tego programu miała zakończyć się pod koniec 2021 roku. Jednak pierwsza koncepcja budowy tunelu w ciągu ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej, nie zyskała wielu entuzjastów… Jedni nazywali to kiełbasą przed wyborczą zarządu powiatu piaseczyńskiego, z kolei drudzy poczuli się oszukani, bo pierwsze informacje o tej koncepcji uzyskali z prasy, a nie z konsultacji społecznych prowadzonych z zainteresowanymi mieszkańcami. Te dopiero zostały przeprowadzone, tuż po wyborach samorządowych i większość mieszkańców wraz z gminnym radnymi opuścili i skutecznie zamknęli szlaban dla tej inwestycji na kolejne lata.

Rys. Projekt pierwszego tunelu w ciągu ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej (2018 rok).

– Myślę, że za wszelką cenę musimy zatrzymać kolej przed budową tego tunelu. Fragmenty działek zostaną odcięte i to w ten sposób, że granica tej inwestycji przebiega właściwie po ścianach domów. W moim przypadku jest to odległość zaledwie 50 cm… W przypadku sąsiadów: dwóch, trzech metrów. Zrujnowane zostaną ogrodzenia, zniszczone wjazdy na posesje. Zostanie wycięte starodrzewie, w tym najstarsze: dwa jesiony, kasztan, które są zlokalizowane naprzeciwko wylotu z ul. Jaśminowej i na ul. Krasickiego. To samo stanie się po drugiej stronie torów, gdzie na rogu ul. Pokrętnej rosną najstarsze akacje– wówczas mówiła Joanna Kapusta, mieszkanka ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej.

W zupełnie innym tobie wypowiadał się powiatowy radny Robert Lichocki: „W tej chwili przejazd kolejowy w zasadzie jest już niedrożny. A wiemy, że kolej modernizowała tory, po to, żeby zagęścić ruch kolejowy. Więc istniejące rogatki na tym przejeździe, będą zamykane jeszcze częściej. A już są zamykane na długi czas… W konsekwencji nie będzie można przejechać ze wschodu na zachód, jeśli ten tunel nie powstanie”.

Rys. Przekrój projektu tunelu z 2018 roku.

Pierwszy projekt budowy tunelu w ciągu ul. Krasickiego upada z wielkim hukiem! Mija kolejne pięć lat, ruch kolejowy dramatycznie wzrasta do 156 pociagów na dobę (wobec 90- ciu w 2018 roku), również ruch samochodowy jest co najmniej dwukrotnie większy na przejeździe kolejowym w Nowej Iwicznej. Aż tu nagle na przełomie maja i czerwca br., pojawiają się konsultacje społeczne dla projektu: „Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie-Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziornej”.

W nowej koncepcji, a jakże tunel powraca i co ciekawe w identycznym kształcie, jaki był prezentowany w 2018 roku… Czyli zakłada budowę tunelu z jezdnią i ścieżką pieszo-rowerową. Zabranie prywatnych gruntów pod drogi dojazdowe, a także zaślepienie dwóch ważnych ulic: Sadowej i Torowej. Wyjazd z aktualnie budowanej przez Urząd Gminy Lesznowola ul. Sadowej, będzie tylko możliwy drogą dojazdową od ul. Pokrętnej. Co ciekawe dwa perony stacji PKP Nowa Iwiczna, mają być przesunięte o 100 metrów w kierunku północnym, mniej więcej na wysokości Alei Zgody. Ma powstać także nowa stacji – Stara Iwiczna/Piaseczno Północ na wysokości wiaduktu drogowego planowanej trasy 721 bis. Jednak wszystko to bardzo odległa przyszłość o czym informowali na spotkaniu sami projektanci. Bo inwestycja nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, a koszt realizacji całości projektu to 900 mln zł, z perspektywą czasową na 2030 rok. Jednak mieszkańcy Nowej Iwicznej i sąsiednich miejscowości nie chcą już dłużej czekać w gigantycznych korkach na ul. Krasickiego. Rozwiązania iwiczańskiego węzła gordyjskiego postanowiła poszukać gmina Lesznowola wraz z PKP PLK S.A. postanowiła poszukać gmina Lesznowola wraz z PKP PLK S.A.

Rys. Nowy projekt tunelu kolejowego w ciągu ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej.

– Proszę Państwo, co jest teraz dla nas najważniejsze, co jest dla nas teraz trudne? Sytuacja drogowa na ul. Krasickiego. W związku z powyższym ważne jest, żebyś znaleźli takie rozwiązanie, które ulży mieszkańcom gminy Lesznowola. Otwarcie trasy S7 spowodowało, że ruch kołowy jest zdecydowanie większy, niż był w ostatnich latach… Jesteśmy w trakcie prowadzenia rozmów z zarządem PKP PLK S.A. na okoliczność następującą: Czy byłaby możliwość znalezienia takiego sposobu, takiego rozwiązania, które wcześniej ulżyłoby mieszkańcom Nowej Iwicznej. Propozycja, którą usłyszeliśmy jest następująca, aby w ramach tych dwóch rozwiązań przedprojektowych, mowa tutaj o skrzyżowaniu ul. Krasickiego z torami i ul. Jaskółki, Aleja Zgody, złożyć wniosek aplikacyjny o środki finansowe z zupełnie innego programu pn. Bezpieczeństwo na kolei 2021-2037, i próbować wspólnie z PKP PLK S.A. zbudować taki montaż finansowy, aby te dwa zadania wyłączyć z tego projektu i zrealizować je zdecydowanie szybciej. Jesteśmy na etapie listu intencyjnego. Ten list został przygotowany przez stronę kolejową. W najbliższym czasie ten list zostanie podpisany i będziemy składać wniosek o środki finansowe. Czy to się uda? To trudno jest mi teraz powiedzieć… Prace oczywiście podjęliśmy – informowała na konsultacjach społecznych, Maria Jolanta Batycka-Wąsik, Wójt Gminy Lesznowola.

Niestety nadal nie wiadomo, co o samej inicjatywie budowy tunelu wzdłuż ul. Krasickiego w Nowej Iwicznej myśli Starostwo Powiatowe w Piasecznie, które jest zarządcą ww. drogi. Warto przypomnieć, że aktualnie powiat prowadzi prace drogowe przy przebudowie ciągu ulic: Raszyńskiej i Krasickiego. A za chwilę rusza budowa nowego ronda na skrzyżowaniu ul. Krasickiego z ul. Kielecką. – Rondo na skrzyżowaniu ulic Krasickiego i Kieleckiej będziemy budować w wakacje. Krasickiego będzie fragmentami zamykana całkowicie, ale tylko na czas układania nowej nawierzchni i każdy fragment tylko na kilka godzin. O zamknięciach będziemy informować wcześniej – zapowiada starosta Ksawery Gut.

2 komentarze do “Tunel kolejowy 2.0

  • Rozwiązanie problemu jest banalnie oczywiste! Tunel powinien być wybudowany dla linii kolejowej a nie samochodów! Wpuszczenie kolei do tunelu załatwiło by jednocześnie kwestię przejazdu w Nowej i Starej Iwicznej, w Piasecznie na ul. Orężnej. Nie trzeba by wtedy odbierać nikomu nawet kawałka nieruchomości, nie trzeba by rozwalać remontowanej i przebudowywanej właśnie ul Krasickiego. Byłoby ciszej dla okolicznych mieszkańców. Nie były by potrzebne ekrany akustyczne. Dzieci mogłyby wygodnie iść do szkoły lub jechać rowerem w Nowej Iwicznej, Starej Iwicznej i na Orężnej.
    A tory do Konstancina są nam potrzebne jak rybie parasol.

    Odpowiedz
    • A widział Pan/Pani kiedyś pociąg jeźdżący pod górkę? Kolej jest zawsze budowana na możliwe płaskich terenach, jeśli ma się wspiąc na jakąs wysokość to potrzebuje dużo dużo mniejsze spadki terenu niż samochód.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *