Podróż Kolejami Mazowieckimi do Góry Kalwarii z przesiadką w Czachówku Południowym?

Jak dowiedział się dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn”, Koleje Mazowieckie planują podzielić relacje pociągów kursujących między Warszawą a Górą Kalwarią. Od grudnia 2022 r. pasażerowie będą musieli na stacji Czachówek Południowy przesiadać się z nowych Flirtów do wysłużonych składów EN57, które mają wahadłowo kursować problematycznym odcinkiem z niskimi peronami.

Pociągom Flirt odjechał peron

– Koncern Stadler realizuje zlecenie Kolei Mazowieckich na 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt. Obecnie siedlecka fabryka dostarcza tabor z puli obejmującej 15 składów przeznaczonych do obsługi połączeń na ciągu Modlin – Nowy Dwór Mazowiecki – Legionowo – Warszawa – Piaseczno – Góra Kalwaria (do końca czerwca 2022 r. Koleje Mazowieckie odebrały z tej puli cztery składy). Okazuje się jednak, że nowe pociągi nie będą w stanie obsłużyć Góry Kalwarii. Wszystko przez to, że perony na stacji Góra Kalwaria i na pośrednim przystanku Czachówek Wschodni mają wysokość 30 cm, a zatem są zbyt niskie dla składów Flirt, w których podłoga znajduje się na wysokości 78 cm. Jak dowiedział się dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn”, Koleje Mazowieckie w tej sytuacji planują podzielić relacje pociągów kursujących między Warszawą a Górą Kalwarią. Od grudnia 2022 r. pasażerowie będą musieli na stacji Czachówek Południowy przesiadać się z nowych Flirtów do wysłużonych składów EN57, które mają wahadłowo kursować problematycznym odcinkiem z niskimi peronami. W składach EN57 podłoga jest na wysokości 115 cm, czyli paradoksalnie znacznie wyżej niż w pociągach Flirt. Zespoły trakcyjne EN57, w przeciwieństwie do Flirtów, są jednak wyposażone w stopnie ułatwiające wsiadanie z niskich peronów (niższy schodek znajduje się 19,5 cm nad peronem o wysokości 30 cm) – informuje w swoim artykule dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn”.

Co to oznacza w praktyce? Śmierć tego połączenia – zauważa Karol Stróż, wieloletni społecznik z Góry Kalwarii. Kto w zimę będzie czekał na pociąg w Czachówku? – pyta. I dodaje dalej – W czasach, gdy kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu, wykręca mu się ręce w tak dziwny sposób.

W związku z napiętą sytuacją kolejową wystosowaliśmy interpelację do władz Województwa Mazowieckiego.

W tekście wykorzystano artykuł pn. Pociągom Flirt odjechał peron z bezpłatnego dwumiesięcznika – „Z Biegiem Szyn”.

Zdjęcie: Karol Stróż

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *