Witaj Warszawo Gdańska!
12 marca 2023 roku, nastąpi długo wyczekiwana korekta rozkładu jazdy i debiut dwóch nowych linii SKM, do i z Piaseczna – S4 i S40. Problem tylko w tym, że mało się mówi w przestrzeni publicznej o tym, że cała linia kolejowa nr 8, zostaje w dniu 12 marca br. przeniesiona na linię obwodową…
Kolej obwodowa w Warszawie, to linia kolejowa biegnąca od peronu nr 9 stacji Warszawa Zachodnia poprzez stacje: Warszawa Wola, Warszawa Młynów, Warszawa Koło, Warszawa Powązki, Warszawa Gdańska i dalej przez Wisłę do stacji Warszawa Wschodnia. Dla pasażerów Kolei Mazowieckich skierowanie pociągów na linię obwodową, oznacza diametralną zmianę w podróżach do Warszawy, bo wszystkie pociągi z linii kolejowej nr 8: Warszawa Zachodnia-Kraków Główny, przez stacje: Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Czachówek Południowy, Warkę, Radom, Skarżysko-Kamienna, Kielce, Kraków, zostaną skierowane na stację Warszawa Gdańska. To samo czeka składy jadące linią kolejową nr 12 z Góry Kalwarii. A nawet pociągi spółki PKP Intercity jadące z kierunków: Kielce i Kraków Główny: Nidę, Żeromskiego, Sienkiewicza, Kolberga, Orłowicza i Karłowicza. Tym samym wszystkie pociągi jeżdżące po linii kolejowej nr 8, ominą od dnia 12 marca br. ścisłe centrum Warszawy, a pasażerów czekają przesiadki.
Warszawa Zachodnia
Pierwsza będzie możliwa przesiadka na stacji Warszawa Zachodnia. Pociągi jadące z linii radomskiej zatrzymają się na peronie 9 stacji Warszawa Zachodnia. Wysiadający tam pasażerowie, będą mogli przejść na peron 2, z którego będą odjeżdżać składy Kolei Mazowieckich i SKM w kierunku stacji: Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion i dalej do stacji Warszawa Wschodnia. Jednak ze względu na trwający remont dworca Warszawa Zachodnia, jest to opcja mało atrakcyjna. Bo przejście między peronem 9 dworca Warszawa Zachodnia, a peronem 2, trzeba traktować, jako wycieczkę krajoznawczą z elementami wspinaczki górskiej. Najpierw czeka nas spacer wokół terenu budowy dworca, a później wspinacza po kładce nad dworcem i zejście z niej na peron 2. Trzeba przyznać, że mało atrakcyjna opcja…
Warszawa Młynów
Pierwszy ciekawy przystanek na tzw. węźle kolei obwodowej. Stacja położona jest na warszawskiej Woli przy ulicy Sokołowskiej. Funkcjonuje od 2018 roku i daje pasażerom linii radomskiej, świetny dojazd do ścisłego centrum Warszawy. Tuż obok dworca Warszawa Młynów znajdują się wejścia do metra linii M2. Dzięki której dojedziemy do stacji metra: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet.
Warszawa Koło
Drugi ciekawy przystanek dla pasazerów linii radomskiej, znajduje się przy ulicy Obozowej na warszawskiej Woli. Tutaj mam do dyspozycji tramwaje linii: 20, 23 i 24, które jadą w kierunku centrum Warszawy: Aleja Solidarności i Aleje Jerozolimskie, a także autobusy: 186 i 414, jadące na Ochotę, czy Bródno.
Warszawa Gdańska
W założeniu nowych zmian kolejowych, najważniejszy dworzec dla pasażerów jadących z linii radomskiej. To tutaj można będzie się przesiąść w pierwszą linię metra do centrum Warszawy, w tramwaj linii 15, który jedzie przez Plac Bankowy, ulicę Marszałkowską w kierunku Ochoty, jak i w autobusy trzech linii: 116, 157 i 518. Zwłaszcza linie: 116 i 518 są ciekawą opcją, bo jadą przez ścisłe centrum miasta (Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat).
Od dnia 12 marca br. pasażerów linii radomskiej czeka prawdziwa rewolucja, wszystkie składy kolejowe zostaną skierowane na linię obwodową. Dla podróżnych oznacza, to większą ilość połączeń kolejowych w porannym i wieczornym szczycie komunikacyjnym, ale także konieczność przesiadek na warszawski transport publiczny. Pasażerowie spoza strefy biletowej 2 ZTM Warszawa, muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami związanymi z zakupem biletów m. st. Warszawy.