System Miejskich Parkingów Płatnych
Postępujący rozwój motoryzacji w aglomeracji piaseczyńskiej sprawia, że wprowadzenie systemu płatnego parkowania w niewystarczający sposób rozwiązuje problemy transportowe Piaseczna. Dlatego gmina postawiła spojrzeć po raz pierwszy w sposób kompleksowy na dostępność miejsc parkingowych w centrum Piaseczna. Stąd powstał pomysł zbudowania Systemu Miejskich Parkingów Płatnych, który obejmie: płatne miejsca parkingowe na ulicach w centrum Piaseczna, gdzie pierwsze 45 minut postoju jest bezpłatne. System płatnych parkingów na czas dłuższy, gdzie można wykupić abonament i system bezpłatnych parkingów, zlokalizowanych na zewnętrznym pierścieniu miasta.
Rodzaj próby i eksperymentu…
– Uchwalając pierwszą część strefy płatnego parkowania mówiliśmy, że jest to rodzaj próby i eksperymentu, który najwyraźniej zdał egzamin. Stąd wnioski przedsiębiorców i mieszkańców, żeby strefę powiększać. Teraz powiększamy ją znacznie, bo wiadomo jest, że kolejne etapy powodują przesuwanie się samochodów na kolejne ulice. Co się nie podoba kolejnym mieszkańcom, bo samochody parkujące po osiem i więcej godzin, zajmują miejsca przy kolejnych ulicach – podkreślał w swojej wypowiedzi, Daniel Putkiewicz, Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno.
Strefa Płatnego Parkowania ulegnie znacznemu rozszerzeniu o ulicę: Warszawską, Puławską, Jana Pawła II, Szkolną, Kiliańskiego, Żabią i część ulicy Wschodniej. Aktualnie na wspomnianych wyżej ulicach jest minimalna rotacja pojazdów, a zajętość miejsc sięga od 70 do 100%. Dzięki rozszerzeniu strefy sytuacja ma ulec zdecydowanej poprawie.
– Na podstawie dotychczasowego doświadczenia z piaseczyńskiej strefy parkowania wiemy, że można osiągnąć poziom rotacji pojazdów na miejscach postojowych w wysokości średnio od 8 do 10 pojazdów na jednym miejscu w ciągu 10 godzin funkcjonowania strefy – zapewniają miejscy urzędnicy.
Po zmianach Strefa Płatnego Parkowania obejmie: ul. Rynkową, ul. Warszawską, ul. Puławską na odcinku od ul. Kusocińskiego do ul. Kościelnej z parkingiem przed kościołem pod wezwaniem Św. Anny, ul. Kościelną, zatoka postojowa przy kościele, ul. Jana Pawła II na odcinku od ul. Puławskiej do ul. Ludowej, ul. Kościuszki, łącznik przed Urzędem Miasta i Gminy Piaseczno pomiędzy ul. Kościuszki i ul. Sierakowskiego, ul. Sierakowskiego z parkingiem przy ul. Kiliańskiego, ul. Kiliańskiego, ul. Żabia, ul. Wschodnia na odcinku od ul. Kościuszki do ul. Kiliańskiego, a także ul. Szkolną na odcinku od ul. Powstańców Warszawy do ul. Wojska Polskiego.
Strefa Miejskich Parkingów Płatnych
Dotychczas bezpłatne parkingi miejskie, na których można było w centrum Piaseczna parkować całkowicie za darmo, przechodzą do lamusa. Na siedmiu parkingach zlokalizowanych przy: ul. Kiliańskiego, ul. Nadarzyńskiej, ul. Kościelnej, ul. Zgoda, ul. Puławskiej, ul. Jana Pawła II i Kniaziewicza ma powstać – System Miejskich Parkingów Płatnych.
– Parkingi bezpłatne, które stworzyliśmy swojego czasu już się zapełniły, a nie minęły jeszcze dwa lata, odkąd zaczęły one powstawać w mieście. Są zajmowane przez nowych mieszkańców, którzy nabyli mieszkania w nowo wybudowanych blokach sąsiadujących z parkingami. Obawiam się tego, że parkingi, które budujemy, będą zajmowane przez mieszkańców, a deweloperzy nie będą budować parkingów podziemnych i nie będą ich sprzedawać mieszkańcom.
Z dużym niepokojem obserwuje rano piaseczyńskie ulice, które są zajęte, już w niemal 100%, na ul. Czajewicza, tak samo – parking na ul. Nadarzyńskiej, a tuż obok buduje się kolejny blok. Parking przy ul. Jana Pawła II zajęty już jest w nocy, a tam ma być realizowana kolejna inwestycja mieszkaniowa… – mówił o trudnej sytuacji, Daniel Putkiewicz, Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno.
Za postój pojazdu samochodowego na terenie jednego z siedmiu Miejskich Parkingów Płatnych będzie pobierana opłata w godzinach od 6:00 do 22:00, w dniach od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. Stawki opłat parkingowych nie będą wygórowane: za pierwszą godzinę postoju zapłacimy – 2,00 zł, za drugą godzinę postoju – 2,50 zł, za trzecią godzinę postoju – 3,00 zł, bilet dzienny – 8,00 zł, bilet tygodniowy – 30,00 zł, bilet miesięczny – 90,00 zł, bilet miesięczny dla posiadacza Piaseczyńskiej Karty Mieszkańca – 80,00 zł. Warto dodać, że na trzech parkingach zlokalizowanych w ścisłym centrum Piaseczna na: ul. Kościelnej, ul. Zgoda i ul. Puławskiej parkowanie będzie ciut droższe, niż na czterech wspomnianych ww. parkingach.
– Wiadomo, że jak się za coś nie płaciło, to opłata, nie będzie mile widziana, ale żeby zmieniać miasto i dostosowywać je do potrzeb wrastającej liczby mieszkańców. Trzeba nie tylko inwestycji, ale także odwagi. Tutaj wcale nie chodzi o dodatkowe dochody dla miasta, chodzi o to, żeby uporządkować kwestie parkowania i zorganizować to w taki sposób, żeby można było z tego miasta wygodnie korzystać. Jest to pierwsze całościowe spojrzenie na ten problem w historii rozwoju tej gminy – podkreślał w swojej wypowiedzi, Daniel Putkiewicz, Burmistrz Miasta i Gminy Piaseczno.
Zajęte darmowe parkingi na zewnętrznym pierścieniu miasta
– Chciałem się dopytać, co do tych bezpłatnych parkingów. Z tej mapki, którą zaprezentował Pan burmistrz Robert Widz, wnioskowałem, że chodzi o parkingi przy ul. Chyliczkowskiej, to jest parking przy Starostwie Powiatowym w Piasecznie, ten zrobiony z tych eko płyt, oraz parking przy szkole CKU, który graniczy z placem zabaw. Kiedy były robione badania, jaka jest dostępność miejsc postojowych na tych parkingach? – pytał, Wojciech Ołdakowski, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
– Pokazujemy miejsca, które są… Nie wskazujemy, że w tym konkretnym miejscu, jest tyle wolnych miejsc, ale wskazujemy, że tutaj można zaparkować bezpłatnie. Można zaparkować na ul. Królewskiej Lipy, można zaparkować przy ul. Młynarskiej, czy na parkingu przy Poniatówce. Pokazujemy, że te miejsca parkingowe w obwodzie miasta są dostępne i bezpłatne. Dodam, że będziemy tworzyć dodatkowe miejsca parkingowe przy Parku Miejskim – odpowiadał, Robert Widz, II Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Piaseczno.
Budowa nowego systemu parkowania w Piasecznie, zajmie od sześciu do dwunastu miesięcy. Być może nawet dłużej. Inwestycja ma być realizowana etapami, na każdym etapie mają odbywać się konsultacje społeczne z mieszkańcami.
Autor: Kamil Myszyński