Wirtualny przewodnik dla pracujących z osobami niepełnosprawnymi
Powstał, by ułatwić prowadzenie zajęć na odległość z osobami z niepełnosprawnością. Może być też pomocą dla seniorów, nauczycieli szukających inspiracji do prowadzenia lekcji online czy innych osób, które podczas domowej izolacji nie chcą przeszukiwać całego internetu w poszukiwaniu wartościowych treści. Wirtualny przewodnik to zbiór informacji o dostępnych w sieci muzeach, teatrach, portalach pełnych ciekawostek historycznych czy wiedzy popularno-naukowej.
– Pomysł na wirtualny przewodnik dla instruktorów pracujących z osobami niepełnosprawnymi zrodził się pod koniec marca, gdy zebraliśmy informacje ze środowiska mazowieckich warsztatów terapii zajęciowej na temat tego, jak radzą sobie w czasie tzw. ogólnopolskiej kwarantanny – mówi Ryszard Szwarc z Wydziału ekonomii społecznej Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej. – Przebywanie w warunkach domowej izolacji źle wpływa na uczestników warsztatów. Spory problem stanowi zagospodarowanie ich czasu wolnego, wykorzystanie go sensownie i z pożytkiem. Dlatego postanowiliśmy pomóc i zaproponować gotowe rozwiązanie w postaci wirtualnego poradnika.
Przewodnik dostępny jest pod adresem: https://sites.google.com/view/wirtualny-przewodnik-wtz/strona-g%C5%82%C3%B3wna. Zawiera wyselekcjonowane i wartościowe propozycje spędzenia wolnego czasu. Strona ma prosty, czytelny układ, a poruszanie się po niej jest czysto intuicyjne. Dzięki przewodnikowi, nie ruszając się z domu, można przenieść się do wirtualnych muzeów w Polsce i za granicą, obejrzeć ciekawe spektakle teatralne czy operowe, a także dostępne online filmy pochodzące z legalnego źródła. Przewodnik zachęca do wirtualnego podróżowania po świecie oraz odwiedzania ciekawych miejsc i zabytków turystycznych, poznawania ciekawostek historycznych i rozwijania własnych pasji, poczynając od majsterkowania, przez fotografowanie, a na gotowaniu kończąc. Nie zabrakło w nim również czegoś dla ciała. Zawarte tam propozycje ćwiczeń są dobre dla osób w każdym wieku, niezależnie od ich kondycji i na pewno przydadzą się podczas siedzenia w domu, jeśli będziemy chcieli zaznać trochę ruchu.
Od 16 marca 2020 r. większość nas pozostaje w domach. Placówki oświatowe prowadzą nauczanie na odległość. Taki system pracy zdalnej nie wszędzie jednak sprawdza się w praktyce. Zajęcia prowadzone dla uczestników warsztatów terapii zajęciowej trudno w całości przenieść do świata wirtualnego. – Nasza praca polega głównie na tym, że tworzymy przestrzeń do spotkań, miejsce, w którym osoby z niepełnosprawnością mogą kreatywnie spędzić czas. To możliwość bycia w grupie w innym miejscu niż dom, ale też okazja do wykonania rozwijających ich prac manualnych, do uczenia się w bezpiecznej przestrzeni podstawowych czynności i umiejętności. Wszystkiego nie da się w całości przenieść do internetu – wyjaśnia Łukasz Owczarek przedstawiciel Mazowieckiego Forum Warsztatów Terapii Zajęciowej.– Ale robimy wszystko, by chociaż zdalnie utrzymać kontakt, wspierać się wzajemnie i w ciekawy sposób wykorzystywać ten czas.
– Przewodnik, nad którym pracował przez kilka dni cały zespół Wydziału ekonomii społecznej, jest zbiorem podpowiedzi jak się nie nudzić, jak pożytecznie spędzić czas i jak się rozwijać – dodaje Ryszard Szwarc. – Zależało nam na tym, żeby wspomóc instruktorów i terapeutów w wtz-ach, ale wiem, że to propozycja, która może zainteresować również seniorów skupionych w klubach seniora czy nauczycieli, którzy poza realizacją podstawy programowej chcą zaproponować coś więcej swoim uczniom. Aby to osiągnąć, nie potrzeba czegoś szczególnego. Wystarczy po prostu komputer z dostępem do internetu.
Treści zawarte w przewodniku mogą więc służyć pedagogom, osobom prowadzącym zajęcia z różnymi grupami, zarówno teraz podczas izolacji, jak i później. – W związku z pandemią koronawirusa, warsztaty terapii zajęciowej zostały postawione w bardzo trudnej sytuacji. Zmuszone do pracy w nowych warunkach, musiały wdrożyć indywidualne programy wsparcia uczestników pozostających w domach, w ścisłej współpracy z rodzicami i opiekunami. Stąd konieczność sięgnięcia po nowe technologie. Dlatego inicjatywę MCPS stworzenia wirtualnego przewodnika przyjęliśmy z ogromnym zadowoleniem, jako ważny element wsparcia wysiłku wielu ośrodków, które starają się aktywować osoby z niepełnosprawnościami w czasie trwania pandemii – podsumowuje Łukasz Owczarek.