Piaseczyńska Tarcza Antykryzysowa
W gminie Piaseczno jest znaczna i bardzo zróżnicowana grupa przedsiębiorców. Od pojedynczych osób prowadzących jednoosobowo działalność, po duże obiekty przemysłowe i usługowe. To od ich pracy, zależą dochody finansowe gminy Piaseczno. Niestety większość przedsiębiorców przez trudną sytuacje związaną z pandemią koronawirusa nie może prowadzić swojej działalności gospodarczej. – Zdajemy sobie sprawę z problemów z jakimi się borykają – mówił kilka dni temu, burmistrz Daniel Putkiewicz. I to właśnie na wniosek burmistrza Putkiewicza została zwołana nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej w Piasecznie, tylko po to, aby podjąć uchwały, które mają pomóc piaseczyńskim przedsiębiorcom przetrwać trudny i niepewne czasy…
Pomoc w granicach kompetencji gminy
Gmina Piaseczno może pomagać przedsiębiorcom, ale w granicach przepisów i określonych kompetencji:
1. Gmina może rozkładać, umarzać zaległości w podatku od
nieruchomości, czy podatku od środków transportu.
2. Podobną pomoc gmina może zaoferować podmiotom
wynajmującym i dzierżawiącymi lokale i nieruchomości od gminy. Tam także są
bardzo zróżnicowani najemcy. Są to na przykład: sieciowe apteki i pojedyncze
osoby, które z dnia na dzień utraciły możliwość pracy.
– Skierowałem wniosek do Rady Miejskiej o sesję nadzwyczajną z pakietem trzech uchwał. Projekty uchwał są związane oczywiście z ustawami, które były procedowane i zostały przyjęte przez polski Parlament. Stwarzają one możliwości przyznania ulg i poprawienia nieco sytuacji podmiotom gospodarczym na terenie naszej gminy:
1. Uchwała dotycząca podatku od nieruchomości,
2. Uchwała w sprawie nie dochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Piaseczno lub jej jednostkom organizacyjnym w stosunku do podmiotów, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19,
3. Uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr 120/XL/2017 Rady Miejskiej w Piasecznie z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania się w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Piaseczno i jej jednostkom organizacyjnym.
Zdaje sobie sprawę, że my jako gmina nie mam zbyt dużo kompetencji i jak zwykle w takich sytuacjach opieramy się tylko na tym zakresie, który dotyczy zadań własnych gminy. Sytuacja, w której się znaleźliśmy nie jest prosta i dla przedsiębiorców i dla gminy… Bo powiem szczerze, że mamy obawy, co do przyszłości i stabilności naszych dochodów, a także funkcjonowania gminy… Zastanawiamy się, jak będziemy funkcjonować w najbliższej przyszłości i jak będą wyglądały nasze dochody w kolejnych miesiącach.
W ramach tych funduszy, którymi obecnie dysponujemy, widzimy szansę na udzielanie ulg, tym przedsiębiorcom, którzy zostali najbardziej poszkodowani przy zwalczaniu epidemii – mówił na sesji, burmistrz Daniel Putkiewicz.
Zwolnienia z podatku od nieruchomości
Gmina Piaseczno wprowadza zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedmiotów opodatkowania wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, którzy czasowo nie mogą prowadzić działalności gospodarczej wymienionej w §8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii i może być zastosowane na wniosek podatnika, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
Jakie podmioty gospodarcze i działalności mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości?
– polegającej na przygotowaniu i podawaniu posiłków i napojów gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującym własnego wyboru potraw z wystawionego menu, spożywanych na miejscu (ujętej w PKD w podklasie 56.10A), z wyłączeniem realizacji usług polegających na przygotowaniu i podawaniu żywności na wynos lub jej przygotowaniu i dostarczaniu oraz działalności restauracyjnej lub barowej prowadzonej w środkach transportu,
– związanej z organizacją, promocją lub zarządzaniem imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając działalności polegające na zarządzaniu i dostarczaniu pracowników do obsługi terenów i obiektów, w których te imprezy mają miejsce (ujętej w PKD w podklasie 82.30.Z),
– twórczej związanej z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki (ujętej w PKD w dziale 90.0),
– związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej (ujętej w PKD w dziale 93.0), w szczególności polegająca na prowadzeniu miejsc spotkań, klubów, w tym klubów tanecznych i klubów nocnych oraz basenów, siłowni, klubów fitness,
– związanej z projekcją filmów lub nagrań wideo w kinach, na otwartym powietrzu lub w pozostałych miejscach oraz działalności klubów filmowych (ujętej w PKD w podklasie 59.14.Z),
– związanej z konsumpcją i poddawaniem napojów (ujętej w PKD w podklasie 56.30),
– związanej z prowadzeniem kasyn, z wyłączeniem kasyn internetowych,
– związanej z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi (ujętej w PKD w podklasie 96.02.Z),
– związanej z działalnością salonów tatuażu i piercingu (ujętej w PKD w podklasie 96.09.Z),
– usługowej związanej z poprawą kondycji fizycznej (ujętej w PKD w podklasie 96.04.Z),
– związanej z prowadzenia usług hotelarskich w rozumieniu art. 3. ust. 1 pkt. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych,
– działalności bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałej działalności związanej z kulturą (ujętej w PKD w dziale 91.0).
Zwolnienia z podatku od nieruchomości mają obowiązywać w okresie od kwietnia do czerwca 2020 r. Każdy przedsiębiorca, który będzie chciał skorzystać z ulg przygotowanych przez gminę Piaseczno, będzie musiał złożyć wniosek do Urzędu Miasta i Gminy. Ma obowiązywać uproszczona procedura, o czym więcej na sesji powiedziała, Agnieszka Kowalska, Skarbnik Miasta i Gminy Piaseczno.
– Mamy uproszczoną procedurę. Nie będziemy wymagać od przedsiębiorców wielu dokumentów, jeżeli koś jest właścicielem danej nieruchomości i prowadzi lokal, który został zamknięty, to jest wpisany do rejestru. Wtedy sytuacja jest prosta. Składa wniosek i my na ten wniosek umarzamy podatek. Bardziej skomplikowana będzie sytuacja dla przedsiębiorców, którzy wynajmują komuś swój lokal. Taki przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że obniżył czynsz dla swojego najemcy – mówiła o całej procedurze, Agnieszka Kowalska, Skarbnik Miasta i Gminy Piaseczno.
Autor: Kamil Myszyński